Türkçe ve Edebiyat Bölüm Başkanlığı
“Türk milletinin dili Türkçe’ dir. Türk dili dünyada
en güzel, en zengin ve en kolay olabilecek bir dildir. Onun için her Türk,
dilini çok sever ve onu yüceltmek için çalışır.”
Mustafa Kemal ATATÜRK
Felsefemiz
Bölümümüz, eğitim felsefemizle paralel olmakla birlikte
Atatürk’ün ilke ve inkılâplarına bağlı olarak, Türkçenin gücünü, değerini ve
zenginliğini kavrayan ve bunu sürekli geliştirmeye çalışan;
eleştirel düşünen, edebiyat ve sanat sevgisi kazanmış; yaratıcı, kültürlü,
okuma alışkanlığına sahip olan, yazılı ve sözlü olarak kendini ifade
edebilen bireyler yetiştirmeyi hedeflemiştir. Gerçekleştirdiğimiz tüm akademik
ve kültürel çalışmalar bu doğrultuda ilerlemektedir.
Hedeflerimiz
Bölümümüzün hedefleri şu şekilde sıralanabilir:
1. Ana dili bilincini kazanmış bireyler yetiştirmektir.
2. Öğrencilere kitap okuma alışkanlığı kazandırmaktır.
3. Öğrencilerin sanat sevgisi kazanmasını ve estetik
duygularının canlanmasını sağlamaktır.
4. Öğrencilerin sözlü anlatım becerilerini geliştirmek,
kendilerini doğru ve yeterli şekilde ifade etmelerine yardımcı olmak
5. Öğrencilerin okudukları ve dinledikleri hakkında
anlama, eleştirme ve yorumlama gücüne sahip olmalarını sağlamak
6. Öğrencilerin sözcük dağarcığını zenginleştirmektir.
7. Türk ve dünya edebiyatından seçme eserleri okumak,
yorumlamak ve yazarları hakkında bilgi sahibi olmaktır.
8. Yazım, noktalama ve dil bilgisi kurallarını
içselleştirmektir.
9. Öğrencilerin maddi ve manevi değerlerin farkına varmasını
sağlamaktır.
10. Öğrencilerin çok yönlü gelişiminde Türkçe dersinin
payına düşeni yapmaktır.
11. Kitap, dergi, bülten çıkararak yukarıdaki hedeflere
hizmet etmektir.
Öğretim Programı
Ortaokulda Türkçe derslerinde yürütülen programda dil bilgisi,
anlama, dinleme, fikir yürütme, yaratıcı çalışmalar bir arada yürütülmektedir.
Metinler üzerinde anlama ve yorumlama çalışmaları yapılmakta, öğrencilerin
fikir yürütme becerilerinin geliştirilmesi sağlanmaktadır. Dil bilgisi
derslerinde kuralların öğrenilmesinin yanı sıra dili iyi kullanma için
çalışmalar yapılmaktadır. Dolayısıyla hem metin çözümleme dersleri hem de dil
bilgisi dersleri birbirlerine bağlı olarak ilerlemektedir. Kuralları
özümseyen öğrenciler, metinleri okurken, anlarken ve incelerken bu kurallar
doğrultusunda incelemelerini yapmaktadır.
Yaratıcı düşünmeyi desteklemek amacıyla
öğrencilerimiz, derslerimizde öykü, deneme, roman gibi türler yazmaya teşvik
edilmektedir; her hafta yapılan kompozisyon çalışmaları bunu desteklemektedir.
Öğretmenlerimiz, öğrencilerin kendilerini rahat ifade etmesine yardımcı olmak
için, onları seçilen konularda yazdırmakta, düşündürmekte ve konuşturmaktadır